Bloky

 

Bloky sú základným princípom Minecraftu. Chodíte po blokoch, prekopávate sa cez bloky, lovíte zvieratá nápadne sa podobajúce na bloky, blokoidné príšery sa snažia uloviť vás… a vlastne aj vy ste vyrobený z blokov. Sú jednoducho všade, kam sa vo svete Minecraftu pozriete.

Z hľadiska návrhu hry je každý blok otexturovaný jednotným rozmerom textúry – 16×16 pixelov. Táto jednoduchosť dáva voľné ruky rôznym modifikáciam a tak sa nie je nič prekvapivé na tom, že aj keď je hra ešte len v beta verzii, už existujú celé portály a databázy obsahujúce stovky rôznych texture packov, ktorými si môžete kompletne zmeniť vzhľad hry. Niektoré bloky (tečúca voda, tečúca láva, portál) majú niekoľko rôznych textúr, ktoré sa v nekonečnej slučke animujú.

Podarený texture pack

Jeden z podarených texture packov. Aj keď sú niektoré naozaj zaujímavé, v redakcii preferujeme hranie s pôvodnými textúrami od tvorcov hry.

V reálnom svete by jeden Minecraftový blok odpovedal presne jednému metru kubickému (1x1x1 meter). Tomu je prispôsobená aj veľkosť hernej postavy, ktorá je presne 1,70m, takže zhruba 1 a 2/3 bloku. Vaša postava vie vyskočiť maximálne do výšky jedného bloku a a na diaľku preskočiť dva bloky.

Niekedy bloky nemusia byť kompletne vyplnené (ploty, dvere, tabuľky…), zvyšok priestoru jedného bloku vtedy ”vypĺňa” priehľadná textúra. Avšak navonok sa vždy tvária ako plný blok rozmeru 1×1. Takže aj keď sa Vaša postava môže pohybovať aj cez priehľadné časti bloku, pokiaľ už do daného bloku “vzduchu” zasahuje jeden priehľadný blok, hra Vám do neho už nedovolí vložiť ďaľší. Toto platí úplne pre všetky bloky, či už sa jedná o väčšie (napr. schodíky), alebo aj maličké predmety (napr. kvet, huba, torch). Z tohoto dôvodu nemôžete stavať napríklad priamo na snehu, kvetoch, či redstonovom prachu. Takisto nemôžete umiestniť 2 torche k sebe do rohu, alebo pressure plate či button umiestniť priamo do priestoru dverí. Na jednej strane je toto “pravidlo” značne obmedzujúce, na strane druhej sa tým autori vyvarovali množstva potenciálnych chýb a bugov.

Priehľadnosť bloku

Po zameraní kurzoru na predmet sa priestor, ktorý obsadzuje zobrazuje tenkými šedými čiarami. Môžete si tak jednoducho zistiť na ktorom bloku je postavená tabuľka a ktorý blok je voľný.

V aktuálnej verzii hry máte k dispozícii viac ako 100 druhov rôznych blokov (vrátane tých hráčom vytvorených – napr. schody, slaby, tlakové senzory…). V štandardne vygenerovanej beta mape aktuálnej verzie sa vygenerujú bloky Air (vzduch), Stone (kameň), Grass (tráva), Snow (sneh), Dirt (hlina), Water (voda), Still Water (vodný zdroj), Lava (láva), Still Lava (zdroj lávy), Sand (piesok), Sandstone (pieskovec), Gravel (štrk), Gold Ore (zlatá ruda), Iron Ore (železná ruda), Diamond Ore (diamantová ruda), Redstone Ore (redstone ruda), Lapis Lazuli Ore (Lapis Lazuli ruda), Clay Block (ílový blok), Coal Ore (uhlie), Ice (ľad), Wood (drevo), Birch Wood (brezové drevo), Pine/Spurce Wood (borovicové/smrekové drevo), Leaves (listy), Cactus (kaktus), Sugar Cane (cukrová trstina), Pumpkins (tekvica), Yellow, Red flowers (žlté a červené kvety) a Red, Brown mushrooms (červené a hnedé huby).

V dungeonoch, ktoré sa v hre objavili v tajnom Halloweenskom update sa objavuje aj Moss stone (kameň obrastený machom), Cobblestone (rozdrtený kameň – v bežnej hre vzniká vyťažením klasického kameňa, jeho vypálením v peci opätovne vznikne klasický stone, mimo dungeonov sa na mape negeneruje), Mob Spawner (blok v ktorom sa v rôznych intervaloch spawnujú pasívni aj agresívni mobovia), Chests a Large Chests (truhlice a dvojité truhlice, v ktorých sa objavujú jedinečné a cenné itemy).

Poslednými dvoma blokmi, na ktoré môže hráč pri preskúmavaní nedotknutej mapy naraziť sú Obsidian a Cobblestone. Dôvod, prečo nie sú zaradené do predchádzajúceho zoznamu je ten, že hra samotná ich nikdy sama negeneruje, ale vzniknú až za určitých okolností. Pri Obsidiane sa musia vedľa seba nachádzať zdrojová kocka lávy (tzv. stojatá láva) a tečúca voda. Cobblestone naopak vzniká kontaktom tečúcej lávy a tečúcej vody. Pri tejto premene zdrojové kocky vody a lávy zanikajú, tečúca voda a láva zas vytvoria bariéru z Cobblestonu a následne jazierko, či už lávové alebo vodné.

Zoznam blokov v aktuálnej verzii hry

Kompletný prehľad blokov z verzie aktuálnej pri písaní článku (1.5_01)

Avšak to rozhodne nie sú všetky bloky. Hráč môže využitím craftingu vytvoriť desiatky ďalších blokov (napríklad polovičné bloky, schody, dvere, koľajnice, posteľ…).

Bloky Netherrack (voľne preložené pekelný kameň), Glowstone (svietiaci kameň) a Soul Sand (tekutý piesok) sa generujú len v druhej dimenzií sveta Minecraftu – v The Nether. Do Netheru sa môžete dostať cez vami vytvorený portál z obsiadianu.